Abstract : The "Information Management" course given as part of the Master 2 Juriste Conseil des Collectivités territoriales at the University of Paris II Panthéon-Assas includes a 12-hour volume. Most of the students in this Master's programme are apprentices, but others are follow a research oriented Master's degree. The course below is that of the year 2020-2021, redesigned by Cécile Swiatek on the basis of the teaching created in collaboration with Camille Tedesco. The syllabus as well as evaluation elements are proposed in the body of this unique document (87 p.).
- Prerequisite
Previous years' courses: no prerequisites.
Computer skills required: basic computer use (hardware, software, web browsing, and mobile applications).
Language skills required: English for international database queries.
- Teaching objectives
The objectives of the course are:
the awakening of curiosity,
the development of a reflection on the criteria and methods of qualitative evaluation and reliability of information circulating on the Internet,
the apprehension of cognitive biases,
critical examination of personal and collaborative information retrieval methods,
the discovery and exploitation of resources of all kinds and on all media,
the collection and use of bibliographical references,
the development of critical thinking in the face of the digital ecosystem for the dissemination of knowledge,
policies for open dissemination of knowledge and public data,
understanding the mechanisms of scientific publishing,
plagiarism issues,
the appropriation of ethical instruments for documentary research and the automation of bibliographical writing,
the appropriation of the notions of digital identification,
the practice and methods of monitoring (professional, scientific, documentary)
- Working method
The course is divided into four parts, and offers the student an overview of documentary resources and levers for publishing and disseminating information. He/she is invited to position him/herself with a reflexive and critical perspective in the information landscape. The course alternates demonstrations, theoretical presentations, moments of individual and collaborative practice (setting up a watch, elaborating research and organising collective and shared bibliographies). The first course takes place in a traditional classroom, the three following sessions are exclusively computer-based to encourage the practice of information sharing tools and digital documentary and bibliographical research.
Traditional and active methods are used in turn, and moments of personal centration are made possible. Two immediate evaluation periods are planned after the first and fourth sessions, followed by a distance evaluation questionnaire to be filled in at a distance. This questionnaire covers the whole course and is sent to the students through the mediation of the secretariat to create a distance learning experience.
A space for production and sharing specific to the promotion is opened at the beginning of the course and continues over the four sessions. An export is then sent to the students together with the materials and the results of the evaluation carried out following the lessons.
- Planned course materials
The materials (exercises, examples, resources) are made available to all students after the course.
The entire course is published in CC BY.
Résumé : L'enseignement "Gestion de l'information" dispensé dans le cadre du Master 2 Juriste Conseil des Collectivités territoriales à l'université Paris II Panthéon-Assas comporte un volume de 12h. Les étudiants de ce Master sont des apprentis en très grande majorité, mais peuvent également suivre un parcours de Recherche. Le cours ci-dessous est celui de l'année 2020-2021, remanié par Cécile Swiatek sur la base de l'enseignement créé en collaboration avec Camille Tedesco. Le syllabus ainsi que des éléments d'évaluation sont proposés dans le corps de ce document unique (87 p.).
- Pré-requis
Cours des années précédentes : aucun pré-requis.
Compétences informatiques requises : utilisation courante d’un ordinateur (utilisation matérielle, logicielle, navigation internet, et applications mobiles).
Compétences linguistiques requises : notions d’Anglais pour l’interrogation de bases de données internationales.
- Objectifs pédagogiques
Le cours a pour objectifs :
l’éveil des curiosités,
le développement d’une réflexion sur les critères et les méthodes d’évaluation qualitative et de fiabilité des informations circulant sur Internet,
l’appréhension des biais cognitifs,
l’examen critique des méthodes de recherche personnelle et collaborative d’information,
la découverte et l’exploitation des ressources de toutes natures et sur tous supports,
le recueil et l’exploitation de références bibliographiques,
le développement de l’esprit critique face à l’écosystème numérique de diffusion des savoirs,
les politiques de diffusion ouverte des connaissances, des données publiques,
la compréhension des mécanismes de l’édition scientifique,
les questions de plagiat,
l’appropriation d’instruments éthiques de recherche documentaire et d’automatisation de la rédaction bibliographique,
l’appropriation des notions d’identification numérique,
la pratique et les méthodes de veille (professionnelle, scientifique, documentaire)
- Méthodes de travail
Le cours se divise en quatre temps, et propose à l’étudiant d’effectuer un tour d’horizon des ressources documentaires et des leviers de publication et de diffusion de l’information. Il est invité à se positionner avec un recul réflexif et critique dans le paysage de l’information. Le cours alterne les démonstrations, les présentations théoriques, les moments de pratique individuelle et collaboratives (monter une veille, élaborer des recherches et organiser des bibliographies collectives et partagées). Le premier cours se déroule en salle traditionnelle, les trois séances suivantes se déroulent exclusivement sur ordinateur pour favoriser la pratique d’outils de partage d’information et de recherche documentaires et bibliographiques numériques.
Les méthodes traditionnelles et actives sont sollicitées tout à tour, et des moments de centration personnelle sont rendus possibles. Deux temps d’évaluation immédiate sont prévus après les première et quatrième séances, suivies d’un questionnaire d’évaluation à remplir distance. Ce questionnaire couvre l’ensemble du cours, il est adressé aux étudiants par la médiation du secrétariat pour créer une prise de distance.
Un espace de production et de partage propre à la promotion est ouvert en début de cours et se poursuit sur les quatre séances. Un export est ensuite adressé aux étudiants en même temps que les supports et que les résultats de l’évaluation effectuée suite aux enseignements.
- Supports de cours prévus
Les supports (exercices, exemples, ressources) sont mis à la disposition après le cours à l’ensemble des étudiants.
L’intégralité du cours est publiée en CC BY.